wtorek, 4 grudnia 2012

Wewnątrz sieci.

Sieć komputerowa – to grupa komputerów i innych urządzeń połączonych ze sobą kanałami komunikacyjnymi. Sieć komputerowa umożliwia wzajemne przekazywanie informacji oraz udostępnianie zasobów własnych między podłączonymi do niej urządzeniami.
 URZĄDZENIA SIECIOWE:

  • Karta sieciowa


  •   Koncentrator (Hub)

  • Router
  • Przełącznik (Switch)



  • Wtórnik

  • Access Point


  • Bridge
RODZAJE MEDIUM TRANSMISYJNEGO:
  • Światłowód 

  •  Kabel RJ45 (Skrętka)

  • Fale radiowe



 Główne zalety sieci komputerowych:

*szybka komunikacja z ludźmi na całym świecie
*szybkie przesyłanie informacji
* edukacja
* szybkie wyszukiwanie informacji
* możliwość korzystania ze swojego konta bankowego, przelewów pieniędzy, opłacania rachunków  itp.
* zakupy przez internet, możliwość ściągania różnych programów (z odpowiednimi licencjami np. freeware, public domain)
* rozrywka
* anonimowość --> zwierzanie się,prośba o pomoc np. psychiczną bez ryzyka "zostania wyśmianym"
* rozwój zainteresowań m. in poprzez różnego rodzaju fora


Główne wady sieci komputerowych :
* wirusy
* hakerstwo
* spam
* anonimowość--> możliwość pedofilstwa
* treści pornograficzne dostępne dla dzieci
* piractwo komputerowe
* naruszanie praw autorskich
*uzależnienie i utrata poczucia czasu
*konkurencja dla bibliotek--> rozwój lenistwa.

 

poniedziałek, 3 grudnia 2012

Urządzenia preferencyjne.

Urządzenie peryferyjne (ang. peripheral device) - dowolna część komputera inna niż procesor (CPU) i pamięć operacyjna, jak np. klawiatura, monitor, mysz, drukarka, skaner, napęd taśmowy, mikrofon, głośnik, aparat fotograficzny, dżojstik, kamera internetowa.

1.Monitor-  ogólna nazwa jednego z urządzeń wyjścia do bezpośredniej komunikacji operatora z komputerem. Zadaniem monitora jest natychmiastowa wizualizacja wyników pracy komputera.

 2.Klawiatura- zestaw klawiszy (przycisków), występujący w różnych urządzeniach: komputerach, maszynach do pisania, klawiszowych instrumentach muzycznych, kalkulatorach, telefonach, tokenach.


 3.Mysz-  urządzenie wskazujące używane podczas pracy z interfejsem graficznym systemu komputerowego.



4.Projektor-  urządzenie optyczne służące do wyświetlania na ekranie projekcyjnym nieruchomego lub ruchomego obrazu.  
 5.Drukarka- urządzenie współpracujące z komputerem, służące do przenoszenia danego tekstu, obrazu na różne nośniki druku (papier, folia, płótno itp).

 6.Skaner- urządzenie służące do przebiegowego odczytywania: obrazu, kodu paskowego lub magnetycznego, fal radiowych itp. do formy elektronicznej (najczęściej cyfrowej). Skaner przeszukuje kolejne pasma informacji odczytując je lub rejestrując.




 7.Ploter-  komputerowe urządzenie peryferyjne, służące do pracy z dużymi płaskimi powierzchniami, mogące nanosić obrazy, wycinać wzory, grawerować itp. Ploterów używają głównie graficy komputerowi, poligrafowie i architekci.


 8.Kamera- kamera cyfrowa, podłączana bezpośrednio do komputera, zazwyczaj za pomocą złącza USB.


9.Joystick-  urządzenie wejścia komputera, manipulator służący do sterowania ruchem obiektów na ekranie.